Annelies Lievens

Attaché
Annelies Lievens

“We proberen elkaar te helpen over de afdelingen heen om zo de prestaties van het hele team te verbeteren. Samen doen we beter en zo leer je snel bij.”

 

 

Vertel iets over jouw job.

Ik maak deel uit van de dienst van de administrateur Opmetingen & Waarderingen en ben verantwoordelijk voor de afdeling Waarderingen. Mijn dienst onderhoudt contacten met de gewesten, de academische sector en onze provinciale coördinatoren en behandelt complexe dossiers. Regelmatig vergader ik met de provinciale coördinatoren om er over te waken dat de werkwijzen overal min of meer gelijk lopen en hen te ondersteunen in hun taken.

Hoe verliep de selectieprocedure?

Eerst heb ik een psychotechnische test afgelegd die het abstract redeneervermogen test. Tijdens het selectiegesprek werd mij een casus voorgelegd waarop ik stelling moest innemen, pro of contra, en moest ik mijn positie verdedigen.

Werken voor jouw huidige werkgever, is dat een voordeel volgens jou?

Ja! De FOD Financiën heeft in 2012 telewerk en satellietwerk ingevoerd. Ik probeer elke maand een paar keer thuis te werken, als ik dossiers heb waar ik mij even voor moet afzonderen en er geen vergaderingen zijn. De flexibele werktijden zijn interessant voor mij. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om overuren te presteren en op te nemen. De werkplekken zijn vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Dat alles maakt het mogelijk om de balans tussen werk en privé te respecteren. Ik werk nu bijna 8 jaar voor de FOD Financiën en kom nog elke dag met evenveel ‘goesting’ werken.

Wat is de grootste realisatie uit jouw loopbaan bij de FOD Financiën?

Binnen onze afdeling Waarderingen hebben we een applicatie ontwikkeld om de schattingsdocumentatie te digitaliseren. Dat is geen eigen realisatie, maar een realisatie van het hele team. Ik ben alleszins trots dat ik eraan meewerk en ook fier op mijn collega’s die de applicatie, die we van begin tot eind hebben opgebouwd, verder verbeteren en de gebruikers ervan ondersteunen.

Beschrijf eens een werkdag in jouw huidige functie

Een typische werkdag bestaat op onze dienst niet echt. Het feit dat er weinig routine-dossiers zijn, vind ik nog het leukste aan mijn job. Dat geeft soms wel wat stress want we zitten vaak met tijdsdruk, maar het is ‘gezonde stress’ en uitdagend. Mijn dossiers zijn vaak atypisch, waardoor ik mijn weg moet zoeken om de nodige informatie te verzamelen. Doorgaans zitten we tijdens de week wel eens samen om problemen te bespreken en binnen het team oplossingen te vinden. We proberen mekaar te helpen over de afdelingen heen om zo de prestaties van het hele team te verbeteren. Samen doen we beter en zo leer je snel bij.