Jurist voor de Algemene Administratie van de Beleidsexpertise en -ondersteuning – Brussel (Koning Albert II-laan 33, 1030 Brussel)

Jobbeschrijving

 

Doel van de functie

 

De directie diverse rechten en belastingen is het eerste aanspreekpunt van de beleidscel van de Minister van Financiën voor nieuwe fiscale reglementering voor wat betreft diverse rechten en taksen en ondersteunt de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie in het wetgevende proces voor nieuwe fiscale reglementering inzake hun bevoegdheid. Deze directie is aldus verantwoordelijk voor het Wetboek diverse rechten en taksen (taks op de beursverrichtingen, jaarlijkse taks op de verzekeringsverrichtingen, jaarlijkse taks op de effectenrekeningen, jaarlijkse taks op de kredietinstellingen, jaarlijkse taks op de collectieve beleggingsinstellingen, jaarlijkse taks op de verzekeringsondernemingen, …), het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten en het Wetboek der successierechten. Naarmate je meer ervaring hebt of opdoet, zal je meer complexe opdrachten krijgen die met meer autonomie kunnen worden uitgevoerd. Gezien de aard van onze werkzaamheden staat teamwerk evenwel hoe dan ook voorop. 

 

Na een vormingsperiode en begeleiding “on the job”, zal u steeds beter in staat zijn om: 

  • voorstellen te doen om bestaande fiscale wetgeving te verbeteren en om nieuwe belastingen te ontwerpen en daarbij het nodige overleg te plegen met de verschillende actoren in het wetgevingsproces  
  • op administratief vlak een volledige ondersteuning te bieden bij het realiseren van wetsontwerpen en van ontwerpen van reglementaire besluiten waarbij de fiscale politiek van de regering wordt omgezet in concrete fiscale wetgeving;  
  • aan de beleidscel van de Minister de nodig verbeteringen voor te stellen aan wetsvoorstellen die in het parlement in overweging worden genomen; 
  • de Minister van Financiën bij te staan bij de behandeling van die wetsontwerpen en wetsvoorstellen in de bevoegde commissie van het Parlement; 
  • de antwoorden voor te bereiden die de Minister van Financiën zal geven op schriftelijke en mondelinge parlementaire vragen in verband met de fiscale materies die aan de directie zijn toevertrouwd;  

 

Taken

  • Je ondersteunt de beleidsvoorbereiding en -opvolging van de beleidscel door het voorbereiden van adviezen, studies, memories of voorstellen om de reglementering te wijzigen; 
  • Je werkt in nauwe samenwerking met de beleidscel van de minister van Financiën, de operationele administraties en externe stakeholders regelgevende ontwerpteksten uit, zoals wetten, koninklijke besluiten en ministeriële besluiten, ter uitvoering van nationaal beleid of Europese richtlijnen; 
  • Je begeleidt de minister en zijn beleidscel doorheen het volledige regelgevend proces, van ontwerptekst tot publicatie in het Belgisch Staatsblad. Daarbij krijg je de kans om ontwerpteksten mee te bespreken in de schoot van de Regering tijdens interkabinettenwerkgroepen, vragen te beantwoorden van de Raad van State, de door de Regering goedgekeurde wetsontwerpen samen met de minister en zijn beleidscel te verdedigen in de Kamercommissie Financiën en desgevallend voor het Grondwettelijk Hof; 
  • Je beantwoordt de verschillende vragen die intern (andere fiscale administraties, beleidscel,…) of extern (fiscale consulenten, belastingplichtigen, parlementairen, beroepsgroeperingen, Rekenhof,…) over deze regelgeving worden gesteld;  
  • Je verleent je medewerking aan het voorbereiden van het standpunt van de FOD Financiën in het kader van een procedure ingeleid voor het Grondwettelijk Hof of voor de Raad van State met betrekking tot die reglementering; 
  • Je bereidt interne vergaderingen (met andere administraties of met de beleidscel,…) of externe vergaderingen (met beroepsgroeperingen, met andere FOD's, …) voor, met betrekking tot die reglementering. Je neemt deel aan die vergaderingen om op termijn daar het standpunt van de FOD Financiën te verwoorden en te verdedigen.

 

Niet vereist, wel een troef 

Een functionele kennis van het Frans en het Engels. 

 

Context

 

De Algemene Administratie van de Beleidsexpertise en -ondersteuning (AABEO) is verantwoordelijk voor het opstellen, de coördinatie, de implementatie en de opvolging van de wetgeving in de materies die tot de bevoegdheid van de Federale Overheidsdienst Financiën behoren. De administratie realiseert studies over de impact van beleidsopties en zorgt voor de analyse van de resultaten van het gevoerde beleid. De AABEO biedt ondersteuning bij internationale investeringen en het afsluiten van zetelakkoorden op vlak van fiscaliteit. De administratie is eveneens verantwoordelijk voor het beheer en ter beschikking stellen van alle relevante informatie en de informatiebronnen. 

 

De AABEO bestaat uit 4 operationele diensten (Reglementering, Studiedienst, Dienst Fiscale Coördinatie en het Kenniscentrum (Fisconetplus, Infotheek) en 2 ondersteunende diensten (Operationele Coördinatie en Communicatie, Dienst van de Administrateur-generaal). 

 

De dienst Reglementering is verantwoordelijk voor het opstellen, de coördinatie, de implementatie en de opvolging van de wetgeving in de materies die tot de bevoegdheid van de Federale Overheidsdienst Financiën behoren.   

 

Heb je vragen rond de jobinhoud? 

Griet Rampelbergh - griet.rampelbergh@minfin.fed.be

 

Solliciteren?  

Aarzel dus niet en solliciteer vandaag nog via deze link 👉 Jurist - Brussel en Antwerpen (m/v/x) | Workingfor.be (werkenvoor.be)